
Odzielną historię stanowią pogłoski i niejasne fakty wiadczące o prowadzonych przez hitlerowskie Niemcy pracach nad rodzimymi "latającymi spodkami". Podobno już przed wojn± pracowano w niemieckich laboratoriach wojskowych nad projektami superszybkich statków powietrznych o napędzie rakietowym i grawitacyjnym (!). Istnieją dowody tej działalności w postaci niewyraźnych szkiców zdobytych przez wojska alianckie w 1945 r. Szkice te przedstawiają między innymi projekty podstawowych modeli dyskoidalnych samolotów "Vril 1" i "Vril 2", a także w wielu przypadkach urządzenie grawitacyjne zastosowane w obu projektach o nazwie "Glocke" ("Dzwon"). Projekt niemieckich latających spodków nazywany był ponoć kryptonimem "V-7" i Możliwym jest, iż to właśnie on miał być tak poszukiwaną przez Niemców "Wunderwaffe" zapewniają zwycięstwo III Rzeszy nad rosn±cymi w siłę przeciwnikami. W międzyczasie pojawił się dosyć sławny, lecz z dyskiem nie mający wiele wspólnego amerykański V-173 "Flying Flapjack" zaprojektowany ok. roku 1942. Po tym okresie nastąpiła długa przerwa w publikacji (przynajmniej oficjalnie) projektów latających talerzy. Dopiero w 1953r. ukazał się światłu dziennemu zbudowany w Malton (prowincja Ontario) kanadyjski jednomiejscowy samolot dowiadczalny AVR. Miał on kształt przyciętego z jednej strony dysku (została tam umieszczona dysza wylotowa silnika turboodrzutowego) o średnicy ok. 9 m. i wysokości 3m.

W 1955 r. pojawił się francuski jednomiejscowy latający spodek RC zbudowany przez R. Couzieneta. Miał wymiary identyczne jak spodek kanadyjski. Unosił się ku górze dzięki dwu tarczom z 48 metalowymi skrzydełkami wirującymi na obwodzie dysku w przeciwnych kierunkach. Po osiągnięciu odpowiedniej wysokości włączany był znajdujący się pod kadłubem silnik turboodrzutowy, któy umożiwiał ruch poziomy. W r. 1958, przy współpracy Wielkiej Brytanii i RFN powstaje lataj±cy model "Omega" o średnicy 2 m. i wysokości 44 cm. Napęd oparty był na przykładzie francuskiego RC. W r. 1960 pojawiają się już równoległe dwie konstrukcje dyskoidalne: brytyjski jednomiejscowy statek załogowy do powrotu z orbity okołoziemskiej, zaprojektowany w zakładach Armstrong-Whitworth i stąd noszący nazwę AW i amerykański, również jednomiejscowy, poduszkowiec X-3B "Flying Saucer". Projekt brytyjski został zawieszony z powodu niepowodzeń w realizacji własnego programu kosmicznego. X-3B zbudowany na Uniwersytecie Princeton (zgodnie z założeniem) osiągał maksymalną wysokość 1,22 metra. Od tego czasu prototypy dyskoidalnych pojazdów latających powstają jak grzyby po deszczu.Oto ważniejsze z nich: W 1968 r. powstają dwa dyskoidalne poduszkowce produkcji radzieckiej o nazwach CHAI oraz UAI "Skat" ("Płaszczka"). W 1972 r. opatentowany został w Australii samolot dyskoidalny o bardzo oryginalnym rozwiązaniu konstrukcyjnym- - wirujący nad dyskiem pierścień szczelinowy wytwarza sferę z obniżonym ciśnieniem, która w pewnym sensie "wsysa" samolot ku górze). W r. 1980 opatentowany został przez konstruktora włoskiego Alfredo Bizarriego z Florencji, zaopatrzony w typowy dla samolotów statecznik latający dysk (unoszący się w powietrze dzięki całej serii silników zasysających powietrze sponad dysku i tłoczących je pod dysk). Od tego czasu jest dosyć cicho w sprawie dyskoidalnych pojazdów latających. Zbyt wiele taki wehikuł ma pozytywnych cech, by ludzkość miała z niego zrezygnować. Być może dalsze badania toczą się w zaciszu tajnych, wojskowych labolatoriów, a prototypy oblatywane są na supertajnych wojskowych terenach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz